Κυριακή 20 Ιουλίου 2014

Στοιχεία Ορθόδοξου Πατερικής Θεολογίας και Εκκλησιολογίας όπως τίς δίδαξε ο π. Ιωάννης Ρωμανίδης



Αγιον Ορος 2010
ΤΟ ΦΩΣ ΤΗΣ   ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ  ΠΑΡΑΔΟΣΕΩΣ  ΜΑΣ ΣΑΝ ΑΠΑΝΤΗΣΗ
ΣΤΗΝ   ΣΥΓΧΡΟΝΗ  ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ   ΚΑΙ   ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

μι   προσφορ  στν   σύγχρονο  κόσμο
κα   στν   σύγχρονο  μοναχισμό .
ες μνήμην  τοπ. ωάννου Ρωμανίδου


"γ  δ  πάλιν,    βροτς  κα  μικρς  ν  τκόσμ, ντός  μου  λον  καθορ  τν  Ποιητν  το  κόσμου, κα  οδα,  ς  ο  θνήξομαι, νδον  Ζως  τυγχάνων, κα  λην  χω  τν  Ζωήν,  βλυστάνουσαν  ντός  μου• ν  τ  καρδί  μου  στίν,  ν  οραν  δʼ πάρχει, δε  κκε  ρταί  μοι,  πίσης  παστράπτων[1]"
                                                                                                                                                                                                                           
Πρόλογος
  ρθόδοξος Πατερική Δογματική διδασκαλία το  μακαριστοκαθηγητοπρωτοπρεσβυτέρου ωάννου Ρωμανίδου εναι  δη  κατατεθειμένη ες  τά  νέκδοτα καί  κδοθέντα κείμενα   καί  ργα  του.  πλήρης  δογματική του  διδασκαλία χει συστηματικκαταγραφκακατατεθες τδίτομο  ργο τοπ. ωάννου Ρωμανίδου μ   τίτλο    "Δογματικ   κα    Συμβολικ   Θεολογία   τς    ρθοδόξου   Καθολικς κκλησίας", τό  ποο  ξεδόθη πό  τίς  κδόσεις  Π.  Πουρναρ, ες τήν  Θεσ/κη,  τό τος 1999.

Σήμερα,  μέ τήν  ξέλιξι  πού  χομε  ες τήν  κκλησιολογική πικαιρότητα (βλέπε διχογνωμία εραρχν ες τό θέμα  τοΟκουμενισμο, ες τό θέμα  περί τς νότητος τς κκλησίας, ες τό θέμα  τς παραδέκτου εσαγωγς τς «μεταπατερικς, συναφειακς μετανεωτερικς θεολογίας», κλπ.), θεωρ  σκόπιμο  καί πιβεβλημένο νά  παρουσιασθον,  μέ  σκοπό  νά  τονισθον,  πιλεκτικά, ρισμένα δογματικά  καί κκλησιολογικά θέματα κ τς διδασκαλίας το  π. ωάννου, πως  π.χ. τό θέμα  τς δογματικς ποκλίσεως το filioque, τό ποο  στηρίζετο ες τήν θεολογία τοΑγουστίνου, τήν ποία  λεπτομερς καί  πιτυχς διεξέρχεται π. ωάννης ες τήν Συμβολική   του    Θεολογία,   καί   τό   ποο    πετέλεσε    μία   πό    τίς   ατίες    τς κκλησιολογικς ποκλίσεως  τς  Δύσεως,   στε    ναγνώστης     μελετητής   τς ρθοδόξου   Δογματικς  διδασκαλίας  καί   κκλησιολογίας  νά   κατανοήση  τόν βαθμόν τς ποκλίσεως τν λόγων  καί τν θέσεων  νίων κκλησιαστικν προσώπων κ τς κριβος Πατερικς διδασκαλίας καί Παραδόσεως.

Πρός  τόν  σκοπόν  ατόν,  ες τό Α´Μέρος  το  παρόντος βιβλίου  παρατίθενται ποσπάσματα πό  τήν γραπτή διδασκαλία το  π. ωάννου, πως  ατή  κατατίθεται ες  τό  νωτέρω ναφερόμενον ργον  του  τν  κδόσεων Πουρναρ,  ες  δέ  τό  Β΄ Μέρος παρατίθεται μιλία τοπ. ωάννου ες τΠαγκόσμιο Συμβούλιο κκλησιν.

Ες  τό τέλος  το  βιβλίου,  ναφέρεται σχετικ  βιβλιογραφία μέ ργα  το  δίου, ες  τν  ποία   μπορε    ναγνώστης  ν  νατρέξη, ἐὰν θέλη ν  μελετήση  κόμη πληρέστερα καπλατύτερα τν ρθόδοξη ΠατερικΘεολογία, πως  τν δίδαξε π. ωάννης.


ρθόδοξος Παράδοσις εναι κείνη  ποία χει κατατεθειμένη μέσα  Της τν  θεολογικκαί  πρακτική μέθοδο δι  τς  ποίας μπορε κάποιος ν  φθάση  νποκτήση τς προϋποθέσεις στε νθεραπευθψυχικκαν" τν Θεόν, καττνθρωπίνως δυνατόν. δέ μέθοδος ατή  εναι φικτή,  προσιτή, σχεδιασμένη γιά κάθε  νθρωπο κα  προσφέρεται σέ κάθε  νθρωπο, μέχρι  τν  μερν  μας,  διά  τς ρθοδόξου κκλησίας. Καί,  πειδ  Θες εναι  Φς, ατ  μέθοδος,ταν φαρμόζεται σωστ  καμτς κατάλληλες προϋποθέσεις, δν εναι παρ μία πορεία πρς τΦς.

ρθόδοξος Θεολογία δν εναι μεταφυσική, λλά,  πρωτίστως, μπειρία  τν ποκαλύψεων τοΘεο  ες τόν νθρωπο, καί, δευτερευόντως, στοχασμς πάνω  σατν  τν  μπειρία.    στοχασμς ατός,  λοένα  κα  περιορίζεται, σο  μπειρία, π  μμεσος, γίνεται  μεσος.Οταν ρθόδοξος  Θεολογία, δηλ.  μπειρία  τν ποκαλύψεων τοΘεοδιδάσκεται, κατατίθεται γραπτς, εναι πλμία προσεγγιστική, κατ τ  νθρωπίνως δυνατόν, περιγραφατς  τς  μπειρίας καστοχασμς  πάνω   σ  ατν   τν  μπειρία. κόμη καί  διος  Χριστός, ες τήν ρχιερατική Του  προσευχή κατά  τό  Μυστικό  Δεπνο, προσεγγιστικά νεφέρθη ες τόν  Πατέρα καί ες τήν σχέσιν Του μέ  τόν Πατέρα, διότι    νθρωπίνη γλσσα δυνατενα περιγράψη μέ κρίβεια τό περίγραπτο καί τά Μυστήρια τοΘεο.

  π. ωάννης Ρωμανίδης, χι μόνον μεταφέρει, ες τήν  διδασκαλία του,  τν Πατερικθεώρηση  κακατανόηση τς ρθοδόξου Δογματικς Θεολογίας καί κκλησιολογίας, λλ δίδει κα τ ρμηνευτικ κλειδιά, βάσει τν   ποίων κατανοονται ρθς, δηλ. ρθοδόξως, οΠατέρες τς κκλησίας ς κατσυγγράμματά τους. διδασκομένη θεολογία το π. ωάννου Ρωμανίδου, πως  θδιαπιστώση κα  ναγνώστης, δν εναι λλη π  κείνη  το  γίου  Γρηγορίου τοΘεολόγου, το  γίου Συμεν  το  Νέου  Θεολόγου, ς κα γίου Γρηγορίου τοΠαλαμ.

λόγος  τοπ. ωάννου, πειδ  εναι ληθής,  ρα  "καυστικός", ταν  καεναι πίκαιρος,  εδικ   ες  τς  μέρες  μας,  διότι,  παρ   τν  ναβίωση  τς  ρθοδόξου Πατερικς Παραδόσεως ες  τν  χρο  τς  λλαδικς κκλησίας μετ  τν  πρώτη κδοσι  το  "Προπατορικομαρτήματος", παρατηρεται κόμη  ντονο  τθλιβερφαινόμενο   Πατερικδιδασκαλία  περί  τς  ρθοδόξου  Θεολογίας καί κκλησιολογίας νεναι γνωστη ες τος πολλος  ες τν χρο ατό,  δσύγχυσις ποπικρατεες τος  θεολογικος χώρους σκαίρια  θεολογικθέματα (π.χ., ες τθέμα  το  τί εναι  «κκλησία», τί εναι  «Παράδεισος» κα«Κόλασις»,  κλπ.) νεναι χαρακτηριστικτς λλείψεως τν Πατερικν θεολογικν καί κκλησιολογικν κριτηρίων, δηλ. τς γνοίας τς Πατερικς θεολογικς μεθόδου. Ες να σημεο, π.χ., γράφει, χαρακτηριστικά,   π.  ωάννης: «Οτε  ο  Παπικοί, οτε  ο  Προτεστάνται, λλ   οτε  σχεδν   λοι  σοι  κάμνουν  τος   σημερινος ρθοδόξους  θεολόγους, χουν   καταλάβει,  τι,  διʼ  λους   τος   Πατέρας  τν   Οκουμενικν Συνόδων,  "Λόγος"  τς  Καινς  Διαθήκης εναι  " αχβέ ", δηλαδΚύριος  τς  Δόξης  τς Παλαις Διαθήκης» .

εθύνη  τν ναφερομένων ες τν παροσα ργασία βαρύνει ποκλειστικς καμόνον τν γράψαντα καπογράφοντα.
Εγραφον  ν  γίΟρει,  ν  τει  2010
Δαμασκηνς μοναχός γιορείτης
                                                                                                                                                                                                                          
  Βλέπε,   πρωτοπρεσβ. ωάν.  Ρωμανίδου: "Δογματικ  κα   Συμβολικ  Θεολογία  τς   ρθοδόξου Καθολικς κκλησίας", Τόμος Α΄, κδόσεις Π. Πουρναρ, Θεσ/κη, 1999, σελ. 262. 

" κατανόησις  τς ρθοδόξου Δογματικς Θεολογίας καπνευματικότητος παιτεχι μίαν δουλοπρέπειαν τοπνεύματος, λλπακον  ες τν αθεντίαν  τοΧριστο, τν Προφητν, τν ποστόλων κατν γίων. Ατκούσιος  πακο  μέχρι  θανάτου  πρς πόκτησιν  τς πραγματικς λευθερίας  τς καταπατήσεως τοφόβου τοθανάτου  κατς περβάσεως τς συμφεροντολογικς γάπης  εναι  το  μυστικν  τς  λεβεντις  τς  λληνικς  ψυχς,  τολληνοχριστιανικοπολιτισμο.  Εναι  τμυστικν  τς  Ρωμαίϊκης  ρχοντις,  ποία  δωσεν  ες  τν  κόσμον  τος  Πατέρας  τς  κκλησίας.     παράδοσις   τς θεώσεως  συνθέτει  τν  αθεντίαν   κα  τν  ταπεινοφροσύνην  μ  ποτέλεσμα   τν λεβεντιν  καρχοντιν τοπνεύματος.  Δι  τοτο,  ρθόδοξος βεβαιότης  περκατοχς  τς  ληθείας   οδεμίαν  σχέσιν  χει  μ  θνικν     κκλησιαστικόν   τινα γωϊσμν  περηφάνειαν. πίσης, διτν λόγον  ατν λείπει τγριον  καπάνθρωπον   κενο  (θος  κα)  φαινόμενον  τς  ερς  ξετάσεως   τν Φραγκολατίνων, Ρωμαιοκαθολικν καΠροτεσταντν ". (πόσπασμα πτβιβλίο τοπ. ωάννου Ρωμανίδη μτίτλο: "ΔογματικκαΣυμβολικΘεολογία τς ρθοδόξου Καθολικς κκλησίας", Τόμος Α΄, κδόσεις Π.Πουρναρ, Θεσ/κη, 1999, σελ. 155).

[1]Εργα τοῦ ἁγίου Συμεὼν τοῦ Νέου Θεολόγου, Τόμος Γ΄, ῞Υμνοι-Ἐπιστολαί, ἐκδόσεις Ὀρθόδοξος Κυψέλη, Θεσ/κη, 1990, σελ. 79.


ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ
Εκφράζουμε τις ευχαριστίες μας προς τον σεβαστό Δαμασκηνό Μοναχό Αγιορείτη, για την μεγάλη τιμή της παραχώρησης για δημοσίευση στο Ιστολόγιο μας ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ, για πρώτη φορά στο Ορθόδοξο Διαδίκτυο του Βιβλίου του:

«Στοιχεία Ορθόδοξου Πατερικής Θεολογίας και Εκκλησιολογίας»

Η Διαχειρίστρια
Sophia-Siglitiki Drekou

Ο Εκδότης
Nikos Vythoulkas

Όλα τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στον Συγγραφέα του



Επιτρέπεται η αναδημοσίευση και αναπαραγωγή κειμένων και αναρτήσεων σε Φιλικά Ιστολόγια Θρησκευτικού Πνευματικού περιεχομένου αρκεί να διατηρείται το αρχικό νόημα χωρίς περικοπές που πιθανόν να το αλλοιώνουν και να αναφέρεται η πηγή τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου